KEARIFAN LOKAL DONGENG MERPATI, SEMUT, DAN PEMBURU

KEARIFAN LOKAL DONGENG MERPATI, SEMUT, DAN PEMBURU SEBAGAI BAHAN LITERASI SISWA SEKOLAH DASAR

 

Asep Supriadi, Mamad Ahmad

 

Abstract 

Folklore, especially the tales of Indonesian children, needs to be continuously explored and preserved, for example, the tales of Merpati, Semut, dan Pemburu because they contain local wisdom values ​​that are useful for shaping the character of the nation's children. The fairy tales of the children of Merpati, Semut, dan Pemburu can be used as literacy reading material for elementary school students. For this reason, the title of this paper is "Local Wisdom of the Tales of Merpati, Semut, dan Pemburu as Literacy Materials for Elementary School Students". This study aims to describe the values ​​of local wisdom in the tales of Merpati, Semut, dan Pemburu which can be used as literacy reading material for elementary school students. The method used in this paper is a qualitative descriptive method. Writter use a thematic approach to find out the local wisdom of the tales of Merpati, Semut, dan Pemburu. The results of this study are that the tales of Merpati, Semut, dan Pemburu can be used as literacy material because it is by the age development of elementary school students.

Keywords: literacy, fairy tales, local wisdom

 

Full Text: PDF

 

DAFTAR PUSTAKA

Alhasyimi, S. A. (1993). Syaarah Mukhtaarul Alhadiits (Hadis-hadis Pilihan Berikut Penjelasannya). (Diterjemahkan dan disyarahi oleh KH Moch. Anwar dkk.) Bandung: CV Sinar Baru.

Ampera, T. (2010). Pengajaran Sastra: Teknik Mengajar Sastra Anak Berbasis Aktivitas. Bandung: Widya Padjadjaran.

Bascom, W. R. (1965). Four Function of Folklore: The Study of Folklore. Universitas of California at Berkeley: Prentice-Hall.

Bleicher, J. (2003). Hermeneutika Kontemporer. Yogyakarta: Fajar Pustaka Baru.

Danandjaja, J. (1991). Folklor Indonesia: Ilmu Gosip, Dongeng, dan Lain-Lain. Jakarta: PT. Temprint.

Faidah, C. N. (2018). Dekonstruksi sastra anak: mengubah paradigma kekerasan dan seksualitas pada karya sastra anak Indonesia. Kredo 2 (1), 127—130.

Komarudin, U. 2015. Arief Rachman Guru. Jakarta: Esensi.

Putra, H. S. A. (2008). lmuan Budaya dan Revitalisasi Kearifan Lokal: Tantangan Teoretis dan Metodologis. Pidato dalam Rapat Senat Terbuka Dies Natalis ke-62 Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta.

Noor, A. Z. (n.d.) Panduan Praktis Apresiasi Sastra: Penulisan Puisi untuk Sekolah Menengah. Jakarta: Pusat Bahasa.

Rahman, F. (2018). Perbandingan legenda ciung wanara dengan cindelaras. Metasastra. 11(1), 31-34.

Rusyana, Y. (1975). Peranan dan Kedudukan Sastra Lisan dalam Bahasa dan Sastra, Tahun I, Nomor 3. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa.

Sarumpaet, R. K. T. (2010). Pedoman Penelitian Sastra Anak. Jakarta: Pusat Bahasa, Kementerian Pendidikan Nasional.

Sudjiman, P. 1988. Memahami Cerita Rekaan. Jakarta: Pustaka Jaya.

Sumaryono, E. (1999). Hermeneutik: Sebuah Metode Filsafat. Yogyakarta: Kanisius.

Suroso, 2002. In Memorian Guru. Jakarta: Jendela.

Tarigan, H. G. (1985). Prinsip-Prinsip Dasar Sastra. Bandung: Angkasa.



National Seminar of Indonesian Language Program is published by IKIP Siliwangi Bandung, Indonesia

Publisher Address:

Terusan Jenderal Sudirman Street, Cimahi

Building G, First Floor, Room G-2

IKIP Siliwangi, Bandung, West Java Indonesia, 40526

Telp/Fax: (022) 6629913,

 

ISSN: 2615-0379