THE STUDENTS’ OPINION ON MEDIA...

THE STUDENTS’ OPINION ON MEDIA AND ICT IN ENGLISH EDUCATION

Rasi Yugafiati, Hap­sah Munajah, Dendy Munandar

 

ABSTRACT

The objective of the study is to reveal the students’ opinion on media and ICT in English Education. Since, the industrial revolution 4.0 elaborates to the education world, some lecturers use media such as watsapp, kahoot!, edmodo, google classroom, and padlet to collect the data. The researcher uses qualitative method to get thick and deep data. The researcher explains the result briefly. The researcher takes the ten participants. The ten participants ever study some English subjects with those medias. It can be concluded that almost all of them feel motivated when the lecturers use ICT and media. On the other hand, some of them do not really paticipate well in the class. It because they havo no internet sinal and have no wi-fi.

Keywords: industrial revolution 4.0, ICT, learning media, students’ opinion, English education

 

FULL TEXT:

 

References

Aimon, H. (2019). Tantangan Dunia pendidikan dan Perekonomian Era Revolusi Industri 4.0. Kabupaten Solok: MUKERNAS SAS DAN KONFRENSI IPPSA.

Mustamid. (2015). Penerapan Metode “ICT Project” Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di SMA Pembangunan 4 Playen: Studi Kasus Pembelajaran Bahasa Inggris Ditinjau Dari Aspek Motivasi Belajar. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta: unpublished.

Nugraha, D. (2018). Transformasi Sistem Revolusi Industri. PUSPIPTEK RISTEKDIKTI: Road to TBIC 2019”, 30 September 2018.

Prasetyo, B., & Trisyanti, U. (n.d). Revolusi Industri 4.0 dan Tantangan Perubahan Sosial. Prosiding SEMATEKSOS 3 "Strategi Pembangunan Nasional MenghadapiRevolusiIndustri 4.0", 23-27.

R, W. S., Unde, A., & Sadjad, R. S. (2019). ANALISIS PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL DALAM MENUNJANG PROSES PEMBELAJARAN SISWA SMUN 1 MAKASSAR. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, Volume II, No. I, Feburari 2019, hlm 54-63 , 54-63 .

Rahim, M. Y. (n.d). Pemanfaatan ICT Sebagai Media Pembelajaran dan Informasi pada UIN Alauddin Makassar. Sulesana Volume 6 Nomor 2, 127-135.

Sudiran. (2015). SIKAP GURU DAN PENGGUNAAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI DI KELAS SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DI SMA 3 DAN SMK 1 MUHAMMADIYAH KOTA BATU. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), volume, nomor 1, mei 2015, hal. 98-112, 98-112.

Suryani, N. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis IT. Pengembangan ICT dalam Pembelajaran Pascasarjana Program Studi Teknologi Pendidikan Universitas Sebelas Maret 28 November 2015 (pp. 1-14). Surakarta: Universitas Sebelas Maret.

Yahya, M. (2018, March 14). Era Industri 4.0: Tantangan dan Peluang Perkembangan Pendidikan Kejuruan Indonesia. Pidato Pengukuhan Penerimaan, pp. 1-25.

Yusnaini, & Slamet. (2019). Era Revolusi Industri 4.0: Tantangan dan Peluang dalam Upaya Meningkatkan Literasi Pendidikan. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG 12 JANUARI 2019, 1073-1085.



National Seminar published by IKIP Siliwangi Bandung, Indonesia

Publisher Address:

Terusan Jenderal Sudirman Street, Cimahi

Building G, First Floor, Room G-2

IKIP Siliwangi, Bandung, West Java Indonesia, 40526

Telp/Fax: (022) 6629913,

 

ISSN: 2355-5955